Mener falsk informasjon på nett skader 9 av 10 jenter

 
Illustrasjon: Ane Løvereide

Illustrasjon: Ane Løvereide

 

Plan International har lansert en global underskriftskampanje mot spredning av falsk informasjon på nett. De mener falsk informasjon påvirker jenters psykiske helse, og at slik informasjon er skadelig for 9 av 10 jenter.

 

En global underskriftskampanje fra Plan International har i løpet av kort tid fått mange signaturer. Kampanjen er i solidaritet med jenter som snakker ut om spredning av falsk informasjon på nett, og handler om å lære jenter mer om kildekritikk.

 

På kampanjens landingsside skriver Plan at verden går gjennom en massiv digital forandring, hvor spredning av falsk informasjon er en av nåtidens største utfordringer.

«Dette påvirker oss alle, men for jenter er effekten ødeleggende», står det på nettsiden til Plan. Ifølge dem er spredning av falsk informasjon farlig og påvirker jenters psykiske helse negativt.

 
Unge jenter på PC.jpg

“Dette påvirker oss alle, men for jenter er effekten ødeleggende”

Plan International

 

Snakket med 26.000 jenter om falsk informasjonsspredning

26.000 jenter har snakket med Plan International om spredning av falsk informasjon på nett. Ifølge dem blir 9 av 10 jenter skadet av slik informasjonsspredning. Mye av informasjonen som skader jenter, mener Plan er løgner og stereotyper om kropper, kjønnsroller og normer. I underskriftskampanjen står det at jenter utsettes for videoer og bilder som er manipulert og skaper skam. Feilinformasjon om Covid-vaksinering nevnes også som en fare, og rykter og konspirasjonsteorier knyttet til kvinnelige ledere og rollemodeller er noe kampanjen jobber mot.

 

Nå oppfordres regjeringer over hele verden til handling. «Falske opplysninger får oss til å tvile på vår egen verdi. Det skader vår psykiske helse. Det påvirker vår tillit til politikk. Og det forhindrer oss i å nå vårt potensial», står det i kampanjen, som er særlig aktuell under en pandemi hvor samfunn stenges ned og mye av livet leves på nett.

 

Ønsker økt digital kompetanse

Ifølge kampanjen opplever jenter at de må håndtere problemer med feilinformasjon på egenhånd. Et av ønskene som kommer frem i kampanjen, er at regjeringer oppretter bedre opplæring for alle barn når det kommer til digital kompetanse.

 

«Jenter må kunne skille mellom hva som er sant og usant på nett. Og alle unge mennesker må kunne stille spørsmål og sjekke fakta før de deler informasjon videre», står det i kampanjen som har blitt signert av ni jenter i ulik alder fra Bolivia, India, Peru, USA, Nepal, Mali, Finland, Benin og Malawi.

 

Sjekk ut hele underskriftskampanjen her.

Previous
Previous

ME og lært hjelpeløshet

Next
Next

Norges kan få sin første nasjonale sjefssykepleier og sjefsjordmor