Hysteri mener: Åpenbart behov for mer kvinnehelse i media

 

Illustrasjon: Ane Løvereide

 

Det er to måneder siden hysteri.no ble lansert. På kort tid har vi hatt over 23.000 individuelle besøkende, sakene våre har blitt lest rundt 30.000 ganger, og vi har fått over 3000 følgere på sosiale medier. Alt dette uten å annonsere, reklamere eller samarbeide med store aktører. Det er åpenbart et behov for flere kvinnehelsesaker i norsk media. 

 

Etter å ha blitt med i styret til Endometrioseforeningen kom jeg stadig vekk i prat med både kvinner og menn om kvinnehelse. Ikke bare om endometriose eller adenomyose, men om alt fra brystkreft og kjønnsidentitet, til gynekologiske besøk og stoffskiftesykdommer. Viktige saker dukket plutselig opp hele tiden, lidelser jeg aldri hadde hørt navnet på ble snakket om, og grusomme, spennende, inspirerende, triste eller gledelige historier ble delt. Men alt ble snakket om i private samtaler.

 

Hvorfor ble ikke disse sykdommene, historiene eller debattene løftet frem i offentlighetens lys? Hvorfor dekket nettaviser realityshow-deltakere, slanking og virale videoer i større grad enn helserelevant tematikk som påvirker halve befolkningen? Og hvorfor fantes det ikke en kul nettside som samlet kvinnehelsenyheter, debattinnlegg og forskningssaker?

 

Kvinnehelsesaker lest 30.000 ganger

Sammen med et knippe flotte damer begynte idéen å ta form. Kunne et kvinnehelsemagasin på nett fungere? Kom folk til å ville lese saker om ME, senaborter, prevensjonsmidler og lipødem? Vel, lar vi tallene snakke for seg, virker det som at svaret kort sagt er ja. På to korte, men hektiske måneder har hysteri.no sine saker blitt lest rundt 30.000 ganger. Vi har ikke reklamert for nettmagasinet vårt noe annet sted enn på Instagram, hvor vi kun har hatt organisk vekst. Vi har med andre ord ikke betalt for at flere skal se annonser fra oss, eller hatt sponsede samarbeid med influensere.

 

Likevel skylder vi influensere en stor takk, og kanskje spesielt Kristiane Aateigen, bedre kjent for mange som @snillegucci. Aateigen har selv engasjert seg i kvinnehelsesaker den siste tiden, og opprettet tidligere i år en Facebookgruppe hvor folk kan stille spørsmål og dele erfaringer relatert til kvinnehelse. Da hysteri.no ble lansert, var hun på ballen – og delte helt uoppfordret innlegg både på Facebook og Instagram om at vi eksisterte. På under 24 timer fikk vi plutselig 2000 nye følgere, og ble synlige for langt flere enn vi hadde håpet på så raskt etter lansering.

 

Reklamefritt og gratis for alle

Et av idealene som tidlig ble klart for hysteri.no, var at nettmagasinet skulle være så etisk som mulig. Vi ønsket å nå ut til alle som kunne være interesserte i kvinnehelsesaker, også sårbare grupper. Derfor ble det raskt besluttet at hysteri.no ikke skulle ha noen form for betalingsmur eller abonnementsløsninger.

 

Vi mener at alle bør ha innsynsrett i egen kropp og helse. Noen vokser opp i konservative hjem, og vil derfor slite med å be familien om penger til å abonnere på et nettmagasin hvor man kan lese om abort og prevensjon. Andre lever i lavinntektshusholdninger, og har større umiddelbart behov for å betale strømregninga enn å betale for helseinformasjon. Hos oss skal alle kunne lese om kvinnehelse, uansett bakgrunn, så enkelt er det faktisk.

 

En sikker kilde til helseinformasjon

Hysteri.no har fått sitt hjem på det store internett. Her flommer det over av informasjon fra kjente og ukjente kilder – og vi er nok fremdeles blant sistnevnte for folk flest. Det håper vi kan endre seg på sikt, slik at flere finner frem til oss og kan lese saker uten å måtte dobbeltsjekke at det som står skrevet faktisk stemmer.

 

I dag sliter mange nordmenn med å forstå helseinformasjon, og i en forskningsstudie som skulle kartlegge helsekompetansen i befolkningen, kom det frem at hele 1 av 3 har problemer med å finne, bruke og forstå helseinformasjon. Året er tross alt 2021, og det er på̊ høy tid at vi gjør kvinnehelse ukomplisert, forståelig og engasjerende for alle. Å sikrestille informasjon om helse er krevende, og et samfunnsoppdrag det er stort behov for i dagens medielandskap. Derfor kommer vi fremover til å fortsette arbeidet med å få på plass et godt team, med god kompetanse på både forskning og formidling.

 

Lang vei til mål

Siden hysteri.no skor seg på frivillighet, og hverken har sponsorer, investorer eller betalte samarbeid med noen aktører, har det til tider vært utfordrende å få ut kvinnehelsesaker hver eneste uke. Flere bidragsytere har fulltidsjobber eller fulltidsstudier ved siden av arbeidet de har gjort for hysteri.no. Livet tar over, og plutselig har en uke gått, uten at man egentlig har fått summet seg siden forrige publisering.

 

Den siste tiden har hysteri.no benyttet seg av «gjennbruksjournalistikk» i stor grad, og heldigvis har det vært flere gode nyheter i både inn- og utland å hente informasjon, inspirasjon og fakta fra. Heldigvis har det også blitt publisert flere spennende forskningsrapporter den siste tiden, om kvinnehelse og kvinnehelserelevante problemstillinger.

 

Vi har også hatt originalsaker på blokka, og håper fremover å kunne arbeide med langt flere gravesaker blant annet. Publiseringsplanen vår flommer over av idéer fra organisasjoner, spennende samtaler med kvinnehelseaktører, og selvsagt fra våre lesere – som har sendt inn flere gode forslag til artikler.

 

Målet fremover er å stille de kritiske spørsmålene, avdekke de viktige historiene og gi talerøret til stemmene som alt for sjeldent slipper til i dagens mediebilde. Vi vil takke alle som har lest, engasjert seg, bidratt og spredt ordet om at vi eksisterer. Vi er langt fra å være i mål, og mye skal gjøres fremover – men takk for at du følger utviklingen vår og bryr deg om kvinnehelse.

 

Ane Løvereide

Skrivende redaktør for hysteri.no

Previous
Previous

Veien tilbake til eget underliv

Next
Next

9 brannfakler om å ha en livmor (og gro babyer i den)